Undian tertinggi dan kedua tertinggi bakal memenangi hadiah yang telah disediakan! Klik sini untuk melihat hadiah. ~Pastikan klik LIKE sekali sahaja pada satu entri~

Makluman

Sebagaimana sedia maklum tarikh tutup telah ditunda sehingga 14 Jun 2011.
Jadi, tarikh untuk pengundian bakal bermula pada 18 Jun 2011 sehingga 2 Julai 2011.
Kenyataan semula bahawa pengundian karya tertinggi dan kedua tertinggi dari pihak pembaca adalah atas usaha anda sendiri mempromosikan tempoh pengundian ini.
Hanya dengan klik LIKE sekali sahaja pada satu karya bagi satu individu.
Kliklah sebanyak mana entri yang anda berkenan.
Sekian, harap maklum.
-Admin-

Friday, April 22, 2011

Jaafar bin Abi Talib Mendapat Sayap Dari Syurga

Peserta Ketujuh: Zahidah Rustan
Tema: Tokoh-tokoh atau pahlawan islam.


Jaafar bin Abi Talib ni ialah sahabat nabi kita,Nabi Muhammad s.a.w . Jaafar ni dari kalangan Bani Hasyim . Dia ni seorang yang gagah dan sangat berani . Beliau famous dengan nama Abu Abdillah,selain itu dia juga digelar sebagai 'Abu Masakin' iaitu bapa orang miskin .


Jaafar bin Abi Talib ialah anak ketiga sama seperti saya :) hasil perkongsian antara Abi Talib dan Fatimah binti Asad. Dia ni adalah adik beradik Ali bin Abi Talib iaitu sepupu Nabi Muhammad s.a.w .


Beliau adalah panglima Islam yang turut terkorban semasa perang Mu'tah. Peristiwa pembunuhannya berlaku bila dia cuba menyelamatkan bendera Islam dalam dakapan dadanya selepas kedua-dua tangannya terputus kerana pedang musuh. Beliau telah mati syahid . Lihat kawan-kawan  , betapa sayangnya Jaafar kepada Islam , beliau sanggup menggadaikan nyawanya demi perjuangan Islam .


Nabi Muhammad pernah berkata, ' Allah menggantikan tangan Jaafar dengan sayap . Beliau dapat terbang mengelilingi syurga. '. Beliau amatlah famous dengan gelaran 'Thayyar' iaitu orang yang terbang seperti burung .


Jaafar bin Abi Talib ni seorang yang berpegang teguh pada ajaran Islam. Semasa orang Islam berpindah ke Habsyah, mereka disoal oleh Raja Najasyi mengenai Islam . Lepastu Jaafar pun memberi penerangan dan prinsip tentang Islam dengan semangatnya . Finally, Raja Najasyi pun tertarik dengan penerangan itu . Rombongan orang Islam ke Habsyah tidak diganggu oeh orang najasyi bahkan disambut baik oleh Raja Najasyi sendiri . Hebatkan Jaafar ni :)


Pemergiaan Jaafar bin Abi Talib dalam perang Mu'tah beri kesan kepada keluarga dan orang Islam Madinah . Mereka semua berkabung atas kematian Jaafar dan panglima Islam yang lain termasuklah Zaid bin Harisah dan Abdullah bin Rawahah .


Peristiwa kematian Jaafar telah diketahui oleh Nabi Muhammad  . Nabi Muhammad pun bergegas kerumah 
Jaafar melihat isteri dan anak-anak beliau . Jaafar dikebumikan sebagai eorang yang mati syahid dalam menegakkan agama Islam .


 Kesedihan isteri dan anak-anak Jaafar turut dirasai oleh Nabi Muhammad , untuk menyenangkan hati keluarga itu , Nabi Muhammad menyuruh orang Islam yang lain bersedekah menyediakan makanan buat keluarga Jaafar .
kata Nabi Muhammad ' Buatkanlah makanan bagi keluarga Jaafar . Mereka dalam kesedihan'. Nabi Muhammad cuba menghilangkan rasa sedih keluarga itu . Beliau berkata ' Mulai hari ini kamu jangan menangis atas kematian Jaafar. Mari kemari anak Jaafar '.


Anak- anak Jaafar yang berdiri di hadapan Nabi Muhammad
segera mendapatkan beliau.Nabi Muhammad melihat anak-anak itu.Kemudian,beliau berkata , 'panggilkan tukang gunting rambut. Rambut anak-anak ini sudah panjang'.
Sesudah selesai tukang gunting rambut menjalankan tugasnya,Nabi Muhammad terus menggembirakan anak-anak Jaafar . Mereka bergurau senda bersama-sama .


Lepastu Nabi Muhammad berkata kepada anan-anak Jaafar ' Muhammad ini sama benar dengan bapa saudara kita iaitu Abi Talib . Abdullah pula sama tingkah lakunya dengan saya '
Kemudian, Nabi Muhammad berdoa kepada Allah sambil memegang tangan Abdullah , ' Ya Allah, lahirkanlah seorang pengganti kepada Jaafar bin Abi Talib bagi keluarganya . Berkatilah Abdullah bagi meneruskan kehidupan keluarga ini '. Isteri Jaafar memikul tanggungjawab besar bagi memelihara anak-anaknya itu . Beliau berasa bimbang mengenai masa depan anak-anaknya itu .


'Bagaimanakah kehidupan anak-anak saya selepas ini? Mereka tidak mempunyai ayah untuk bermanja dan tempat bergantung hidup.' ata isteri Jaafar dengan sayu. Kesiankan isteri dan anak-anak Jaafar ini .


Nabi Muhammad berkata dengan tegas , ' Saya wali mereka dunia dan akhirat . Janganlah kamu bimbang kemiskinan dan kesusahan yang ditanggung oleh mereka . Selagi saya hidup , masa depan mereka akan terjamin.


Lega hati isteri Jaafar seepas mendengar penjelasan Nabi Muhammad . Beliau meninggalkan mereka anak beranak dalam keadaan yang tenang dan gembira walupun Jaafar sudah meninggal dunia .

No comments:

Post a Comment

LinkWithin

  © Blogger template AutumnFall by Ourblogtemplates.com 2008

Back to TOP